Andres Serrano

Foto: Fra serien «Infamous» © Andres Serrano

Utstillingen «Infamous» av Andres Serrano er en visuell utforskning av den lange historien med dypt forankret rasisme i USA. Gjennom sin karriere har Serrano konfrontert tidsånden med provoserende og tankevekkende verk. Med over 30 fotografier fortsetter han å holde et speil opp mot nasjonens nære, mørke fortid.

Utstillingsteksten er skrevet av Hamza Walker, direktør for LAXART – et uavhengig, ideelt kunstrom i Los Angeles. Walker er en ledende kurator og ekspert innen samtidskunst med over 20 års erfaring. I teksten introduserer Walker kunstneren Andres Serrano som «en uforferdet billedskaper» som har fotografert «mennesker, steder og ting vi fleste heller ville snu oss bort fra, enten av skam, avsky eller direkte fornærmelse». Walker setter videre konteksten for historien bak de rasistiske memorabiliaene fotografert i «Infamous» og oppfordrer betrakterne til å vurdere i hvilken grad hvit overlegenhet er integrert i dagens sosio-politiske struktur.

Mens Serrano ikke er sjenert med å bruke slik overdrivelse, blir dette i denne sammenhengen balansert av fotografier av postkort og hermetikk, noter og filledukker, en spikereske og en flaske gin, alle påminnelser om blackfaces reise fra scene- og filmunderholdning til utbredt bruk i design av dagligdagse produkter. Og selv om vi ønsker å forvise dem til historiens søppelkurv, som dukker opp igjen på eBay, trenger vi bare å se på de nylige beklagelsene fra Prada og Gucci for å innse at disse produktene fortsatt har innflytelse i vår nåtid.

Andres Serrano begynte å kjøpe og fotografere objekter med en tilknyttet beryktethet. Serrano skaffet seg KKK-hetter, forbrukerprodukter som viser karikaturer av svarte mennesker, voldelige dokumentarfotografier og mer, det meste tidligere eid og kjøpt direkte fra hjemmene til amerikanere. Ved å lage en visuell katalog med bevis som inkluderer reduserende og giftige fremstillinger av svarte amerikanere, utfordrer kunstneren betrakterne til å konfrontere landets rasistiske historie og vurdere dens innflytelse på kultur og samfunn i dag.

«Infamous» er en utgravning av menneskets lite ærerike fortid,» sier Andres Serrano. «Sett gjennom objekter og bilder som maler et forstyrrende bilde, er det en utstilling gjennomsyret av en patina av besmittet historie. De forteller historien om beryktelse med varierende grader av fordommer og ufølsomhet. Selv om vi ønsker å tro at 'det som skjedde i fortiden forblir i fortiden', beviser historien at vi tar feil. Som en person som ikke er hvit, trengte jeg ingen til å fortelle meg at det er en stor kløft mellom hvite mennesker og alle andre. Jeg ble født med harme.»

Denne utstillingen reiser mange vanskelige spørsmål og gir muligheter for dypere dialog og forståelse.

Utstillingen finner du i rom 42.

Program
Artist talk med Andres Serrano
lørdag 19. oktober kl 13:00

Omvisning i festivalutstillingene hver dag kl 12:00

Andres Serrano ble først internasjonalt kjent for sitt bilde «Piss Christ» (1987), et nå beryktet fotografi av et plastkors nedsenket i kunstnerens urin. Hans fotografier søker å fremstille det mest fengslende motivet på en teknisk polert måte som eliminerer overflødige elementer. Serrano har vært portrettert gjennom flere monografier, inkludert en som fulgte en retrospektiv utstilling ved Institute of Contemporary Art i Philadelphia. Hans verk finnes i samlinger som Art Institute of Chicago, Malmö Konsthall i Sverige og Smithsonian American Art Museum i Washington, D.C., blant andre. Han bor og arbeider i New York City.

Denne utstillingen er produsert av Fotografiska, i samarbeid med kunstneren og Oslo Negativ.

www.andresserrano.org

Neste
Neste

A Female Gaze